Dítě musí znát:
- Své jméno a příjmení
- Svůj věk
- Adresu svého bydliště
- Jména rodičů
- Zaměstnání rodičů (co dělají)
- Vydrží u zadaného úkolu a práci dokončí
- Je schopen pracovat samostatně i ve skupině
Matematické představy:
- Geometrické tvary (čtverec, obdélník, trojúhelník, kruh)
- Chápe číselnou řadu v rozsahu první desítky
- Porovná, uspořádá a třídí soubory předmětů podle určitého pravidla (např.: podlebarvy, velikosti, tvaru, počtu)
- Ví co je více, méně, stejně, první poslední, …
Dovednosti předcházející čtení a psaní:
- Poznat některá písmena a číslice, ale nepíše je
- Poznat a vyprávět krátkou pohádku
- Vnímat hlásku ve slově na začátku slova
- Rozložit slovo na slabiky
- Přednést básničku
- Zazpívat písničku
- Držet správně tužku
- Zná základní barvy
- Znát základní znalosti z okolního světa
Znalosti z okolního světa dítěte:
- Názvy:
- zvířat – lesní, domácí, exotická
- ovoce, zelenina, květiny, stromy
- dopravní prostředky
- rodina (členové rodiny, vztahy mezi nimi, život v rodině) o druhy práce a činností dospělých a dětí
- Pojmy:
- Velikost: malý, větší, největší, stejný, méně, více
- Časové: včera, dnes, zítra, ráno, poledne, večer, den, noc
- Prostorové: blízko, daleko, na, pod, mezi, vedle, nahoře, vlevo, vpravo
- Roční období
- Dny v týdnu
- Předměty denní potřeby
- Části lidského těla (nakreslí postavu se všemi základními znaky – hlava, krk, trup, končetiny, prsty, oči, uši, …)
- Sebeobsluha:
– Samostatné oblékání, svlékání
– Samostatné obouvání, zouvání, zavazování tkaniček
– Samostatné stolování, jíst příborem
– Hygiena: mytí, WC, smrkání
– Umět požádat, poděkovat, pozdravit
Další činnosti:
- Pracuje s nůžkami, umí vystřihnout jednoduché tvary
- Umí zacházet s výtvarnými pomůckami a materiály
Důležité!
- Má slovní zásobu odpovídající věku
- Dbát na správné vyjadřování
- Mluvit celými větami gramaticky správně
- Mluvit nahlas a zřetelně
- Jestliže dítě nevyslovuje správně všechny hlásky – navštívit logopeda
- Reagovat na pokyny dospělého (učitelky)